Pages

Berminat?? Klik Laaa

|| Sahabat Ku ||

❀ Mama Nafira Luvely Family ❀

Daisypath Anniversary tickers

Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie Kids Birthday tickers

Friday, March 19, 2010

...Resipi Sebelom Resipi...


haaaa... lanjutan dari n3 Tempoyak Ikan Keli malam tadi,
ade request dari NIZA n FARENOVA utk resipi menu malam tadi..

TAPI!!!

sebelom ai nak tulis resipi menu tuh!!
ai nak tunjuk dulu cara ai bersihkan ikan keli supaya tidak rasa/bau hanyir time makan!!!
jangan korang balik2 jek dari kedai trus masak ikan keli tuh!!!
no! no! no!!!
kang x lalu lak korang nak makan!!ai x bertanggung jawab!!
hanyir!!!!!

oleh sebab itu ai kena kena jugak kongsi cara nak bersihkan ikan keli tuh!!
baru time makan tuh rasa manissss jek!!
x de bau hanyir!!!okeh kita start!!!!

ikan keli siang macam biasa!!
kalo x reti nak siang.. time beli tuh suh org kedai tuh siang siap2!!!
bali u all cuci jek ikan tuh kasi bersih!!!
PENTING!!!
korang kena bersihkan darah yang warna ala2 hitam kat celah2 tulang ikan keli tuh!!!
sbb itu jugak penyumbang kepada rasa hanyir!!
kena bersih sampai hilang darah kat ikan tuh!!!!

kalo korang perasan kat badan ikan keli tuh ade lendirkan???
haaaaa.. itu lah cabaran kita sekarang!!! kena hilangkan lendir tuh!!!!

caranye!!!

korang campur kan bende2 nih sume dalam satu bekas!!


asam jawa!!!

asam keping!! agak2 dalam 3 4 keping cam tuh jek lah

garam!! agak2 segenggam tangan korang lah!!!

pastu masuk kan air dan ikan keli tuh sekali...
pastu korang tinggal ar kejap ikan tuh!!!
agak2 dh 15 minit.. korang start ar menyental ngan bahan2 yang korang rendam tuh!!!
sental sampai ilang lendir kat badan ikan keli tuh!!!
dah ilang lendir baru leh bersihkan ikan tuh!! n sedia utk dimasak!!!

haaaaa... amacam??? sanggup???
kalo x nak hanyir!! kena kerja lebih sket lah!!!
muahahahaha

okeh!!! siap cara2 nak bersihkan ikan keli!!!
kalo u all ade cara len utk bersihkan ikan keli nih!!
sila lah share ngan ai jugak k!!!

resipi tempoyak ikan keli ai akan n3 kan jap lagi..

sekian.. syarahan ai pada pagi nih!!
muahahahahha


4 comments:

e.l.i.s.s.m.i.e said...

kalo kat kampung, asam jawa bilas dengan daun pisang ajer.

tp nak cepat lagi, basuh guna gandum :)

|| NaFiRaa || said...

elissmie...
guna gandum???ooohhh boleh cuba petang nih!!!

Ad said...

aku suka ikan keli...tapi x pernah masak...hihihii

|| NaFiRaa || said...

Ad...
hahahaha.. kalo hubby x request x pe~ kalo mak mertua request lagi haru..muahahahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...