Pages

Berminat?? Klik Laaa

|| Sahabat Ku ||

❀ Mama Nafira Luvely Family ❀

Daisypath Anniversary tickers

Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie Kids Birthday tickers

Monday, December 24, 2012

...XTVT Di Kuantan | Melawat Pekan Lama...

Assalamualaikum Dan Salam Sejahtera Semua~ 

Okeh.. hari nih nak sambung citer kat Kuantan..
punye lah lama nak habeskan.. asik tertangguh jer..
Jumaat ai masuk lambat sebab My Anis ade Orientasi kat Pra sekolah baru dia.. masuk opis pon dah lambat.. keje plak banyak.. so, tak sempat lah nak tulis n3.. 

lepas jer Kami berendam kat Sungai Lembing, masa on the way nak balik Kami pergi melawat satu pekan kecil yang penuh dengan sejarah~
pekan Sungai Lembing..

Kalo korang nak tahu.. 
Sungai Lembing sebagai bandar terkaya pengeluar bijih timah utama di negeri Pahang. Pada suatu ketika dahulu, bandar ini seumpama EL-Dorado Timur di Tanah Melayu kerana di sinilah terletaknya sebuah perkampungan pegawai Inggeris yang istimewa di Lembah Sungai Kenau. Namun, mulai 1984 segala kemewahan tersebut lenyap akibat kejatuhan harga bijih timah.

atas sebab sejarah itu lah membuatkan Kami ke sana, nak tengok sendirik pekan yang pernah menjadi pekan yang terkaya..:)

dekat dengan pintu gerbang di atas ade replika ini..
ai rasa ini adalah replika bijih timah yang menjadi xtvt utama pekan ini suatu ketika dulu..
memang penuh dengan sejarah di sini..

okeh.. selingan~ ahaks!
nampak tak tiang pintu gerbang tuh..
dalam besi tiang tuh, di isi dengan batu.. dan batu tuh adalah batu dari sungai yang Kami duk berendam tuh~ sangat kreatif kan!

gambar selepas ini adalah ehsan google.. kredit tuan punye gambar.. minta izin yer.. 

suasana di tengah2 pekan Sungai Lembing..
tenang~ umpama pekan tinggal~

Deretan kedai kayu.. 
dan sudah banyak yang tidak beroperasi lagi..

tapi masih ade kedai yang beroperasi..
memberi khidmat kepada pelancong yang datang~

di Pekan ini jugak terdapat sebuah Muzium..
Kami tak masuk pon.. sebab dah lewat petang masa kami ke sini..
sesiapa yang datang melancong ke sini.. adalah lebih baik masuk ke muzium ini.. mungkin lebih banyak info boleh dapat kat muzium nih..

kereta kuda..
ini jer yang sempat hubby snap masa pusing2 kat pekan tuh.. masing2 leka melihat keindahan tinggalan sejarah kat sini..

sungguh indah pekan ini.. penuh dengan sejarah.. 
itu jer yang mampu di ucapkan~
kat pekan nih jugak terdapat Home stay.. tapi ai tak de plak no telefon home stay kat situ.. mungkin boleh google.

lagi satu.. sungai lembing nih tidak lah jauh mana dari Kuantan.. so, boleh ajer kalo nak carik hotel kat Kuantan~ hehehehe..

sekian.. citer pasal pekan bersejarah~


 Terima Kasih Pada Yang Sudi Klik.

11 comments:

Masya said...

alahai comelnya kereta kuda tu.. warna pink..

SYANI said...

Selalu panggil pekan lama camni sebagai pekan koboi..

TeacherAzimah said...

aah lar mcm pekan koboi...

::NureeN:: said...

sronoknya jln2.. :)

ct cheery said...

bestnyer klu dpt jln ngan family

maszmadi said...

selalu kalu balik kuantan lalu n tengok signboard jerk, x pernah masuk pon.. huhu

mamyharraz said...

tertarik dgn kereta kuda tu..kalau dpt naik dan bergambar bestnya kan..

wahida said...

sayangnya kedai papan tu dah tak beroperasi...

sekali pandang mmg mcm pekan tinggal kan nok...

LYAfrina said...

lya sendiri x pernah smpai pon sini...

LYAfrina said...

eyh..chop.. zura ke kuantan ye baru2 ni.. jumaat baru2 ni lya pon ke kuantan.. nnti klo smpai sini lg..roger2 la ye

Myra Jay said...

Replika bijih tu unik :)

Tak tau bila berpeluang nak kesana.. Macam jauh je :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...