Pages

Berminat?? Klik Laaa

|| Sahabat Ku ||

❀ Mama Nafira Luvely Family ❀

Daisypath Anniversary tickers

Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie Kids Birthday tickers

Friday, September 13, 2013

...Menu DA Saya | Induction Phase...

Assalamualaikum Dan Salam Sejahtera Semua~ 
Salam Hari Khamis.
Ceriaaaaaaaaa! kata nak diet~

okeh.. haini ai nak citer sikit pasal diet yang ai amalkan. Diet Atkins (DA).
fasa pertama DA ini adalah fasa induksi(induction).
fasa yang paling ketat dalam DA.
karbohidrat di had kan sebanyak 20g sahaja dlm sehari.
korang hanya di benarkan makan sayur, haiwan dan telur. air plak dibenarkan air kosong or green tea sahaja.

takmo citer panjang fasa 1 nih.. ai nak tunjuk2 kat korang ape JER yang ai boleh makan semasa induksi?
Induksi nih disarankan minimum 2 minggu tau~ tapi kalo berat cam ai, 2 minggu mana cukup nak turunkan sampai ke berat yang normal kan!
so, ai teruskan fasa 1 nih sampai sekarang. 

yang ai makan sepanjang induksi adalah..
telur, ayam, ikan makanan laut kecuali sotong dan daging. pastu ai ade amik sosej rendah carb iaitu sosej ayam brand Ramly(makanan proses adalah TIDAK digalakkan). bosan x???
sudah tentu2 lah bosan! jemu! asik makan bende yang sama jer. jadiknye, bagi menarik perhatian untuk berselera makan. makanye kita masak lah cantek2.. bagi nampak menariknye nak makan.. haaa.. gittuh!

gojes ke tidokkkk?
hahahahaahha.. sejak berDA nih ai makin kreatif nak hias makan. padahal dlm pinggan tuh ade telur jer pon.. hahaha.. 
Menu nih ai panggil telur gulung. yang hitam tuh seaweed rendah carb. nanti2 ai tunjuk ruper bungkusan seaweed tuh. malas plak nak carik n tampal kat sini skrg.. nanti2 ai upload k~ hahahahaha.

amacam???*sambil angkat kening.
telur goreng 2 bijik, ikan bilis goreng + keropok sosej (sosej tu potong nipis dan goreng)

ade banyak sebenarnye gambar menu.. tapi x sesuai untuk awal induction. next n3 ai akan bagi menu2 yg ai masak. sesuai untuk yang dh lepas induction 2 minggu tuh.
bila dah agak lama amal kan DA nih.. macam2 jugak boleh makan sebenarnye. tapi bendenye agak susah nak carik n mahal jugak harganye.

nanti pelan2 ai citer k~ kita mula dengan menu2 awal induction dulu. ai bukan makan telur jer ye sepanjang 2 minggu pertama (sebenarnya 2 bulan pertama bagi ai) ai makan jugak ikan, ayam, daging dan makanan laut. cuma x de gambar nak letak kat sini.
hehehehe

kalo lauk2 yang berkuah.. jangan amik kuah. makan lauk jer. pastu kalo makan ayam KFC or celop tepung. kena lah buang tepungnye yang rangup itu..huhuhuhu.

selamat berdiet semua. kalo nak tanya pape leh tinggalkan soklan kat komen k~

sekian.. citer Menu2 DA

 Terima Kasih Pada Yang Sudi Klik.

21 comments:

lieyalatif said...

yeah!!! terbaik la zura...heheheeh lieya pun kaki DA gak....senang kan DA nie...mule2 tgk mcm pelik sbb ape laa nak makan...rupenye mcm2 menu kite leh olahkan ....lieya ni sejak buat DA 3 bulan mmg dah tak sentuh nasi sgt dah....mkn lauk jek....

all the best zura tuk induction nieh...

Tihara said...

syabas zura, akak nak jugak.. :)
guna minyak zaitun ke minyak masak biasa?

lizz said...

terbaik la zura...cayok2...nanti boleh suruh my hubby buat DA ni...

Cho Zila said...

best oooo tahniah untuk zura.. memang nampak berkesanler korangnyer diet.. akak tak leh nak DA ... entahler tak cuba tak tauler kan.. tengok hiasannyertu b oleh tahan gak yerk... baruler ada selera...

Myra Jay said...

Myra part nak berpantang mkn tu yg tak sanggup dan akhirnya tewas sbb ni lah.. Nafsu mkn tu besau..hehee

Dengan shaklee xyah pantang mkn, belasah je, cuma bezanya lmbat la.. taqa myra xpantang ni pun dlm 3 minggu dah ada puji kurus...wahahaha vangga :)

Atia Adina said...

x makan nasi ke?... akak kalo x makan nasi sehari pun dah rasa semacam ....

Kakzakie said...

Sehari cuma boleh 20gm aje Carbohydrate manalah cukup kalau kakak ni Zura - sebab itulah kakak tak boleh ikut DA ni...

umi alya said...

org yg kuat semangat jer boleh amalkannya..

::NureeN:: said...

wahhh mcm sushi plak skali tgk
nak teluq yg pic no 2 tue... hehe

miazara ina said...

camne la mia ni..mmg x tegar tul nak diet tanpa mkn nasi ni..huhu..tabik la dgn korang semua...good luck..teruskan usaha zura

Aine Ainun said...

Yeay..... caiyok ツ●﹏●

εïзmummyHazaεïз said...

caiyok zura..
kite dah try DA tapi nasi jugak memanggil2.. huhuhu

Liza Yati said...

Tabikk spring!!! Bokeh belajar jgk cara diet atkins ni

Masya said...

bgsnya nafira, macam² vaiasi makan DA tu.. maknanya makan tanpa nasi lah yer...

Papa Mifz said...

Ayam KFC tang kulit yang rangup yang sedap tuh...hehe

mama lieyna said...

Semangt kena kental klu nk berdiet kan..
Akak niniat adacuma... hehe..dok mengharap peknen lg sorang dl, lepas tu baru nak diet..acaner tu..hehe..

hainom OKje said...

oooo...tak boleh ambik nasi yeh Zura....tapi OKje ok jer sebenarnya kalau makan lauk pauk cenggitu ,...tu pun sedap dah tu Zura...hehe...
Yang jadi masalahnya nafsu...huhu

eyeyou said...

diet ne mmg berkesan...seminggu ley turun 5kg..tp lps tu kita punya berat statik pulak...tu yg nyampahhh...mula la nak cheat...cheat lak bkn sehari tp berhari2...hehehehe

eyeyou said...

'kita' punya berat tu berpihak pada diri sendiri...xder kena mengena dgn org lain k...slmt ber DA....

Hazmin Hamudin said...

Memang seksa nak control makan macam ni. Tak sanggup tu.

Fifi Nadhrah said...

kak zura.. memang terbaik la.. moge terus berjaye..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...