Pages

Berminat?? Klik Laaa

|| Sahabat Ku ||

❀ Mama Nafira Luvely Family ❀

Daisypath Anniversary tickers

Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie Kids Birthday tickers

Friday, January 22, 2010

...Nak Kongsi ngan semua...

Duduk terlalu lama bahaya kesihatan


Kajian dapati amalan punca serangan jantung

LONDON: Saintis memberi amaran duduk untuk satu tempoh lama boleh membahayakan kesihatan walaupun bagi mereka yang selalu bersenam.

Penyelidikan menunjukkan mereka yang banyak menghabiskan masa dalam keadaan duduk tidak kira di pejabat, sekolah, dalam kereta atau di depan komputer besar kemungkinan mengalami kegemukan, menghadapi risiko serangan jantung atau jatuh mati. Dalam satu lidah pengarang minggu ini dalam jurnal perubatan The British Journal of Sports Medicine, Elin Ekblom-Bak dari Fakulti Sains Sukan dan Kesihatan Sweden mencadangkan pihak berkuasa menyemak semula definisi aktiviti fizikal untuk menyerlahkan bahaya duduk terlalu lama.

Setakat ini pihak berkuasa kesihatan belum meletakkan had tempoh duduk bagi seseorang walaupun sudah mengeluarkan garis panduan yang mencadangkan aktiviti fizikal ketika duduk.

"Selepas empat jam duduk, badan kita akan menghantar isyarat yang tidak menyenangkan," kata Ekblom-Bak.

Beliau berkata, gen yang mengatur jumlah glukos dan lemak dalam badan akan mula berhenti bertindak jika seseorang duduk pada tempoh lama.

Pakar aktiviti fizikal di Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), Tim Armstrong, berkata mereka yang bersenam setiap hari, tetapi banyak menghabiskan masa duduk mungkin tidak dapat manfaat aktiviti senaman mereka.

Satu kajian diterbit tahun lalu yang menjejaki tabiat 17,000 warga Kanada bagi tempoh 12 tahun, mendapati mereka yang duduk paling lama berdepan risiko kematian lebih tinggi, walaupun mereka kerap bersenam.

"Kita masih tidak mempunyai bukti cukup untuk menyatakan tempoh duduk yang boleh dikatakan membahayakan," kata Peter Katzmarzyk dari Pusat Penyelidikan Biomedikal Pennington di Baton Rouge, yang mengetuai kajian di Kanada berkenaan.

Perangkaan dalam kajian di AS pada 2003-2004 mendapati rakyat negara itu menghabiskan separuh daripada masa mereka duduk, sama ada ketika kerja atau memandu. � Agensi


ayooookkkkk!!!!
cam ner nih??? x kan nak wat keje sambil jalan ye dak??
kalo byk keje cam lam gambar tuh!!! mana sempat nak jalan2 kan! kan!
keje aku tidak ler seperti dalam gambar di atas.. tapi kalo cam tuh lah..
konfem aku berenti keje dh..
x sanggup ai!!!

korang keje banyak duduk x????

p/s: sepantas kilat bangun dan trus jenjalan carik gosip!!opsssttt~






4 comments:

JMR said...

good info..seb baik aku suka berjalan walau bz cmner pon..saje nak bg darah ngalir..hehehe

Anonymous said...

waaa..thanks for sharing..baru tauk psl info ini..:)

|| NaFiRaa || said...

JMR..
ai nih keje kena asik tunjuk muka kt big bos jek.. kalo ilang kejap jek mesti dia carik.. tak kan nak pusing2 depan bos plak...urrrmmm... kena carik jalan penyelesaian nih!!!

|| NaFiRaa || said...

MONICA..
sis pon baru tau mon.. nih ngah pk cam ner nak elakkan asik duduk jek time keje...urrrmmm

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...