Pages

Berminat?? Klik Laaa

|| Sahabat Ku ||

❀ Mama Nafira Luvely Family ❀

Daisypath Anniversary tickers

Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie Kids Birthday tickers

Tuesday, April 24, 2012

...Tak Rugi Berjasa Dengan Tanah | Dulu & Sekarang...

Salam semua.. selamat petang~
Memang betol pon kan~.. tak rugi berjasa dengan tanah neh..
tapi.. bukan semua rumah ade tanah kan~
lebih2 lagi kalo duk rumah yang tinggi mencakar langit..
memang x de lah tanah.. kalo nak tanam pape pon.. kena pakai pasu..

Dress up for less with the Le Ann sale!


sama lah cam rumah baru kami nanti.. tak de tanah jugak..
tanah belakang rumah sume dah tambah jadik dapur.. ngam2 sampai sempadan.. depan semua dah simen bikin car porch.. maklumlah.. rumah kami tuh saiz dia x besar cam rumah teres lain.. rumah teres design lamaaaa... kecik jek..
tapi.. tetap bersyukur~ cukup lah untuk kami keluarga kecik nih kan~

Handbag Cantekk!! Harga runtuh!!

okeh.. terpanjang plak mukadimahnye..keh keh keh..
sebenarnye nak citer pasal pokok pisang yang kami tanam kat rumah sewa kami neh..
Okey~ hubby tanam.. hehehehe..
belakang rumah sewa kami neh masih ade tanah lapang.. sebab dapur x sambung...
so.. hubby pon tanam lah pokok pisang serendah... anak pokok amik dari kampung.

Dulu..
sepokok jek..
daun x banyak..sebab asik kena rembat jek..
tak tau lah keje sapa..

Keep gadgets running while traveling overseas!


tapi buahnye sangat membanggakan~
tandan pisang panjang..
bilangan sikat pon banyak dalam 1 tandan tuh..
dan.. buah pon gumuks2..

SEKARANG...
pokok makin banyak..
pokok pon rendah2 jek.. nama pon pisang serendah kan~
daun.. cantek!! lebat!!
pastu ade 2 tandan pisang keluar..:)

tapi~

buahnye tak membanggakan sangat..
tandan pendek.. ade bape sikat jek kat satu tandan tuh..
pisang pon kurus2 jek..

HD Camcorder cantek.. Klik

tandan yang ke 2 nih ok sikit kan~
lebat sikit laaa buah nye kan~

satu dari 2 tandan pisang tuh hubby dah amik..
dah tua katanye..
tunggu masak jek laaaa..

Don’t compromise anymore! I love Kotex!


tapi.. My anis asikkkk lah duk tanya bila pisang tuh nak masak..
korang bayangkan.. 5 minit lepas papa dia tebang pisang tuh.. dia boleh tanya..

"Mama~ dah masak ke pisang tu?"

adehh haiii... kejap2 dia tanya..
last2 ai cakap.. tunggu pisang tukar kaler kuning baru boleh makan..
hehehe.. padahal pisang tuh kaler hijau pon dah masak..keh keh keh..

sekian.. citer pasal pokok pisang..

p/s: korang ade tanam pokok kat kawasan rumah tak?

Jana Pendapatan anda dengan Churp Churp

30 comments:

SYANI said...

Ada tanam pokok mangga tapi baru sepokok yang berbuah. Sepokok lagi takde tanda nak berbuah lagi. Dah 6 tahun tanam.

Zura said...

boleh buat cekodok pisang atau pisang goreng kalau xde lauk..hehe

Atia Adina said...

tetiba akak pun bersemangat nak berbakti pada tanah.....nak gi tanam pisang kat umah barui aci tak?hehehhehe

maszmadi said...

pisang tu malu kut nak berbuah gumuks2, hehe

erm, kat rumah sewa masz sekarang ada tanam pokok ubi.. haha pokok ubi jerk, dulu rajinlah petik pucuk n buah dia, sejak kena serang ngan kumbang, terbengkalai jerk pokok ubi tu, sampai masa tiap 2 bulan sekali potong sekali dengan rumput n lalang yang sama tinggi ngan pokok ubi.. hehe

hehe terpanjang plek komen..

♥ Leily | Ummi Alya Husna ♥ said...

mmg x rugi berbudi pd tanah ni,
cuma rajin ngan M aje.. hahahah
lebat molek buah pisang tu,
leh la bg sedekah kt jiran2 gak..

sama la umah lely, x de tanah gak,
tp leh nanam lg.. guna pasu.. hehehe

inazamri said...

inilah hasil yg kita akan dpt kalau berbudi pada tanah.Akak tak penah lg tanam pisang..nak try tanam gak la lepas ni.

Salmiza said...

wah....nak sket standan...hihi

Salmiza said...
This comment has been removed by the author.
Salmiza said...

wah....nak sket standan...hihi

Salmiza said...

wah....nak sket standan...hihi

Salmiza said...

wah....nak sket standan...hihi

Salmiza said...

wah....nak sket standan...hihi

Salmiza said...
This comment has been removed by the author.
Sidratul Muntaha said...

aku dok atas rumah orang
takleh tnm pisang
tpi klu blik meru
jgnkan pisang
betik,serai seme2 mak and adik2 aku tanam

zh-ena said...

wah besarnya buah pisang...

Aishah Jahirah said...

rumah flat...ada la tanam pokok dalam pasu.baru je tanam-pokok kesom,pandan,serai.senang nanti benda2 renyah mcm tu,nak amek je.hehee tu pun kalau hidup le...;p

Dhiaqiud said...

Hahaha..anis..anis..macam2 la soalan dia tu..

Nens Collection said...

aku punyer pisang gemuk+ tembam + daun hijau pekat..tp syg malas nk berbuah..subur sgt..haishh

umialya/k.tini said...

pokok pndan byk le

ct rahani said...

wat masa skrg duk umah bertingkat2.. so x mimpi la nak tanam apa2 pokok.. InsyaAllah dh duk umah sndri nanti leh la tanam sket2kan..

Eliss Mie said...

baru tanam pandan, daun kari :p beli pokok lada, x sempat alih masuk tanah dah mati :p

Anamarza said...

pisang, tp tak berbuah lg

Papa Mifz said...

boleh la open table pisang goreng pas nih...hehe

LYAfrina said...

wow. meriah sgt..dh jadi rezeki tu

LYAfrina said...

wow. meriah sgt..dh jadi rezeki tu

Nisa said...

Kalau berjasa pada tanah di dalam pasu itu boleh dikira juga ke? ;D

Marya Yusof said...

As salam dear Zura,

Berbudi pada tanah mmg tak rugi! Marya mmg suka berkebun..sgt sgt suka! Teringat masa arwah abah ade dulu, dia rajin berkebun tanam macam2.. skrg ni, klau nak berkebun mmg xdapeklah, umah tingkat dua...heheh ;p

Liza Razak said...

aduhh...saya duk kat apartment mmg x merasa la nak bercucuk tanam :(

Izan Ishak said...

untungnya dapat berbudi pada tanah.. nak2 bila dah berbuah cam pisang2 tu. suka je tgk...

cam anak2 izan je, kalau bawa balik pisang dari kg yg masih hijau...dan2 tu juga tanya bila boleh makan.

..::..aRe-Na..::.. said...

rajin cik somi nafiraa..
bagus tuh kan,bjasa pada tanah..
tgk sekali dpt gak hasilnya kan..
cam rumah ana neh,ada lah sikit tanah kat blkg neh..habuan tanam pokok serai,daun pandan..hehe,jadik la kn..sesak2 ambik jek kt blkg umah hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...