Pages

Berminat?? Klik Laaa

|| Sahabat Ku ||

❀ Mama Nafira Luvely Family ❀

Daisypath Anniversary tickers

Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie Kids Birthday tickers

Tuesday, December 17, 2013

...Resepi Spageti Carbonara Yang Sedap, Mudah Dan Lazat!...

Assalamualaikum Dan Salam Sejahtera Semua~ 
Salam Hari Selasa.
Ceria2 selalu k~

Oleh Kerana Minggu lepas i cipta rekod dunia lahsangat!. Rekod ape??
huhuhuhu.. 3 kali masak spageti carbonara dalam seminggu.
tudiaaaaaaa.. nampak x kelazatan di situ.
setiap kali buat, setiap kali tuh lah licin! x mengecewakan langsung!

oleh kerana kelazatan itu jugak lah i terpanggil nak tempek resipi spageti carbonara i tu kat blog i neh! mana tau esok2 My Anis or My Delisha terrindu2 spegeti carbonara mama dia neh. boleh lah rujuk kat n3 ini.

Okeh.. memula kita rebus spageti dulu.

i pakai spageti fettuccine nih. spageti dia x bulat cam spageti biasa tuh. dia tebal n dan segi empat sket. i memang berkenan dengan spageti nih.

panaskan ai sampai mendidih.
masukkan sedikit minyak (anggaran dlm 8-10 sudu makan bergantung pada kuantiti air) dan sedikit garam (anggaran dalam 2 sudu teh)

agak2 air dah mendidih.. masukkan spageti kita tadi.
bila semua spageti dh masuk dlm periuk. kacau2 sket x mo bg melekat.
perlahankan sket api dan rebus dlm anggaran 10-15 minit.

agak2 spageti kita dah lembut. boleh lah tos kan spageti tuh.
siap part spageti. moh kita masak sos carbonara pulak.

Bahan-bahannya..

sos Carbonara Prego.. Susu Penuh Krim.

Udang dan sotong..

sosej dan cendawan butang.

sedikit minyak zaitun.

memula tumis bawang putih yang sudah dicincang halus.
tumis sampai wangi.

masukkan udang dan sotong kita tadi.
kacau2 sampai seafood kita tadi jadik separuh masak(agak2 jer)

masukkan sosej dan cendawan butang.
kacau2 lagi.

masukkan sebetol sos carbonara tadi.
kacau bagi sebati dan biar sos mendidih jap.

pastu campur susu penuh kirim. kalo suka sos pekat, tambah sket jer. kalo suka sos tak bape pekat tambah susu lebih sket. agak2 sendiri lah kepekatan sos yang korang idamkan k~ hehehehe. rasa sos tuh.. kalo x cukup rasa.. sila tambah perasa. tapi sepanjang 3 kali i masak spageti carbonara nih. tak pernah tambah ape2 perasa sebab dh cukup rasa dh.
hehehehehe.

siap!! sedia di hidang untuk orang2 tersayang.
gittuh!
macam?? terliur ke tidok??
sebenarnye diri sendirik yang terliur neh! ceh!

okeh lah.. selamat mencuba k~
sedap hingga menjilat sudu~
Tatatititutuuuuuu.

Sekian.. Share resipi hari ini.

P/s: sapa2 yang ade petua untuk sedapkan lagi masakan spageti carbonara nih, sila lah kongsi yer. Tq..:)


 Terima Kasih Pada Yang Sudi Klik.

19 comments:

lizz said...

semalam baru buat..harini nengok zura buat...terliur lagik...tak leh jadik ni...anak2 paling suka ni memang menambah2 dierang makan...

Sidratul Muntaha said...

klu aku la kan..kan..
resepi aku mudah je..
bawnag putih sikit, bawang beso sikit
mixed herbs kering tu
dengan lada hitam sikit and chicken kiub
ko tumis mcm bese je..
takyah pening2 kepala
lps tu ltk susu
nak bgi pekat
ko bancuh stgh cawan air dgn 1 ke 2 sudu beso tepung gandum
mendidih je..
ko curah dalma kuah tadi
dah pekat..
susu pun pakai susu manis tu bancuh dgn air masak..sudah..

Zee Suhaini said...

alamak rasa cam nak makan spageti la pulok..

Atia Adina said...

ooo...letak susu ek...kak ad pernah buat dulu...x letak susu...patut lah x sedap ...hehe

Masya said...

kalau saya just carbonara prego dengan sup cendawan campbells ayam, atau sup campbells cendawan campurkan.. seyes sedapp.. tambah air ikut nak pekat mana... makan x toleh kanan kiri dah... anak dgn hubby pun suke... kot campur susu dia kata nak muntah huhuhuhuhu .. tu x pernah buat dah.. campur susu

Cho Zila said...

memang sedapler tu kalua dah licin dibedal dek anak2.. anak2 kitani kalau tak sedap tak dipandangnyerkan... dah lama tak masak carbonara...

Amanda Suria said...

senang jer nak buat kan...hehehehe....tp SA x pernah buat sebab family x suka....salam kenal...

SYANI said...

Kat rumah saya carbonara ni tak berapa laku. Tapi kalau bolognese memang licin la

lieyalatif said...

mmg terliur gile!!! mia mija suke nie...lieyakalo buat kene buat due versi...satu versi biase, satu lagi versi tumis seklai cili api hahahaah almaklum laa tekak melayu sejati nak jugak pedas2 kalo tak muak nanti....

Eliss Mie said...

lama dah tak buat. makan sorang2 jer selalu. sedih :p hubby x suka makan western kecuali pizza :p

LYAfrina said...

slurrrppp..
carbonara mmg febret lya.. lya xreti buat.. biasa anok sdara lya buat.. sedap... rupanya.. sng je caranya

Sura Mohd said...

buat sendirik tak pernah..tp suka jugak..memang betul2 tergoda tengok carbonara zura ni..nak sikit..:)

umi alya said...

nmpk cam sedap tp tak gitu yakin nak buat, kang tak pasal2 sendiri masak, sendiri tukang perabih..

hainom OKje said...

Nampak mcm kurang pekat kuah dia yeh Zura...mmg cenggitu ke? ke kurang pekat kuah dia hehe

inazamri said...

ok kalau akak dtg rumah zura satu hr nnt...i nak makan ni ok.

Anonymous said...

Ak penye lg senang tumis bwng merah n putih buh sos cabonara ngn dging cincang rmly n ckit garam n air sudah haha

Mastura Abd Majid said...

Saya punya cara guna dgg burger..dan guna cendawan butang dlm tin..guna prego carbonara plus.cheese n herb sosej bercheese pastu letak oregano dan lada sulah..last sekali letak full cream milk itu shaja..anak2 dan suami mkn bertambah2..opss lupa letak pati kiubayam juga...

khalisya sulaiman said...

Kalau sy sy tmbh lg chessdale .. lg pekat sosnya n rasa cheese

Anonymous said...

Baru je cuba untuk makan petang tadi.. Cuma saya kurangkan susu dan tambah sebiji telur.. alhamdulillah, sedap.. terima kasih share resepi mudah :) #easycooking #bujangpeople

-Shafi-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...