Pages

Berminat?? Klik Laaa

|| Sahabat Ku ||

❀ Mama Nafira Luvely Family ❀

Daisypath Anniversary tickers

Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie Kids Birthday tickers

Wednesday, July 9, 2014

...Salah Masak Atau Tak Kena Dengan Tekak?? | Pekasam Lagi...

Assalamualaikum Dan Salam Sejahtera Semua~ 
Salam hari Rabu.
Ceria2 selaluuuu.

Haaaa.. 3 n3 berturut2 citer bab pekasam!
nampak sangat x pernah makan pekasam. hahahahaha.
bertabah lah yer korang.

Semalam punye n3.. Myra ade bagi resipi nak masak pekasam daging nih. Thanks Myra.
tak sangka jugak i, rupernye ramaiiii yang sama2 tak tahu kewujudan pekasam daging nih. hahahaha.. okeh.. kita semua geng!!

sahur malam tadi, i cuba lah masak pekasam daging nih. ikut resipi Myra.

tadaaaaaa... ini lah hasilnyeeee.
pekasam daging tu i goreng garing2.. bersama2 bawang n cili padi.
Tapi sayangnye.. x boleh nak makan pulaakkkk.
x kena dengan tekak i neh. Cinta lagi lah.. sikitttt jer dia makan.. pastu dia pass kt dalam pinggan i. hehehehe.

last2 i makan nasi ngan serunding daging jer. cinta makan dengan telur masin.
huhuhuhuhu.
i nak tanya neh.. adakah i salah masak??
 tepung2 melekat kat daging tuh kena cuci dulu ke tidok?? i x cuci.. goreng camtuh jer.
memang pekasam nih masin eh??

sekian.. soalan2 dari org yang x pernah makan pekasam


 Terima Kasih Pada Yang Sudi Klik.

22 comments:

babYpose said...

nampak macam sedap dalam pinggan tu..rasa / masak belum pernah lagi...nasib ada serunding dan telur masin kan..

♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡ said...

huhu...saya tak pernah makan so tak tau la dia masin ke macam mana

MRS. K ^ibuhadifhessa^ said...

kite pon tak tau yang. mmg tak makan pekasam

MRS. K ^ibuhadifhessa^ said...

kite pon tak tau yang. mmg tak makan pekasam

Sura Mohd said...

biasanya kalau pekasam..memang masin..ntah la.akak pon tak pernah masak..tak leh nak komen lebih2..

Myra Jay said...

Zura ikut dr resepi cheq yg tak pernah mkn pekasam daging.. tp cara tu myra buat utk pekasam ikan..
Mayb zura xbiasa dgn pekasam kot tu yg xbrapa kena dgn tekak..
Klau ikan dia mmg masin masam skit, tp sedap..
Myra br mkn sahur td :D

Kakzakie said...

Kena tanya yg arif bab pekasam ni Zura. Kat Johor memang susah nak jumpa itu yg kakak tak tahu nak jawab. Tapi kakak teringin nak rasa..

Atia Adina said...

kak ad x pernah makan...apa rasa dia?x sedap ke?

Anonymous said...

pekasam memang masin...dan masam.

pekasam daging ni elok kalau buat masak lemak cili api tapi tak yah letak asam keping dah sbb daging tu dah masam. kalau nak buat masakan berkuah, daging kena basuh dulu..

kalau nak goreng, kena garing sikit..yang raa buat tu belum cukup garing :)

εïзmummyHazaεïз said...

Kena garing lagi zura. Mak haza hiris nipis2 tu yg mabeles tu

Fiza Rahman said...

Setahu saya pekasam memang masin. Sebab pernah mkn ikan pekasam. Tapi saya tak reti lah nak makan pekasam ni. Bau masa goreng tu tak tahan. Pastu rasa tak blh diterima dek tekak. Mungkin sbb tak biasa kot.

BUNDA a.k.a KN said...

owh! ada ye pekasam daging..baru tahu..

Tihara said...

kalau pekasam ikan sedap,
dia ada beras tumbuk yang disalut pada ikan tu
bila goreng jadi rangup..
ada rasa masam masin tu yang
jadi pembuka selera..
tapi kalau daging ni tak tau cane rasa dia ek
teringin juga nak try.. :)

Zee Suhaini said...

zura, yang zee tahu pekasam ikan jer..pekasam memang ler masin sebab jeruk ngan garam kan..pastu ada tepung,beras..hehehe..maybe kena basuh dulu kot baru kureng skit masin nya..
kalo tak biasa makan pekasam memang tak reti lorrr..
kalo biasa sure nasik bertambah-tambah..heheheee

norhidana miswan said...

akak lg lah tak penah mkn daging pekasaam nih... tp setahu kalu pekasam ikan mmg masin kan... konsepnyer sama je kot hehehhe

Masya said...

saya pun tak pernah makan.. nak ajar tkt salah.. tp kalau ikan saya goreng gitu je ltk cili dgn bawang...

lieyalatif said...

tu le zura...ade yg tak biase makan kan...mcm lieya laaa ade sedikit kejakunan heheheh lieya beli lebih lak tu mmg bagi kat mak laaa..mak makan pun rase pelik.....lieya pun aritu buat mcm zura...lepas ni lieya nak hiris nipis2....garing2...pastu goreng bawang cili pastu nak perah asam limau sikit...kalo tak okey gak dgn tekak mmg idok lee beli lagi lepas nie hahahahahaahahaha

agaknnye dah biase makan pekasam ikan kot tu yg bile rase daging takleh masuk tuh....agak2 kalo buat rencah nasi goreng sedap tak zura....nak buang sayang plak kan ....

umi alya said...

Cuba resepi ken pulak, jgn lupa kgsi ngn Lan semua...

NzA said...

xtahu nk komen sbb xpernah rasa....nasib baik ada alternatif lain.

Sidratul Muntaha said...

pekasam mmg masin n masam
beb cuba ko masak lps ni lemak dengan nenas
mana thu bolegh menghilangkan kemasinan dan kemasaman dia

Hazmin Hamudin said...

Perkasam ni memang masin. Dia macam ikan masin jugak. Penambah lauk je. Tapi sedap la. Terliur pulak. Hehe. Tapi yang daging ni belum pernah tau pulak.

hainom OKje said...

Serious tak pernah dengar daging pekasam ni.....Kalau ikan masin beras dia tu mmg tak yah buang terus jer goreng...ni daging idok le teman tau nyer....hehe...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...