Pages

Berminat?? Klik Laaa

|| Sahabat Ku ||

❀ Mama Nafira Luvely Family ❀

Daisypath Anniversary tickers

Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie Kids Birthday tickers

Saturday, November 20, 2010

...Suka Makan Buah-buahan Tak???...

haaaaa... sape suka makan buah-buahan??? mesti ramai yang suka makan buah kan.. maklumlah..kat mesia nih memang kaya dengan pelbagai jenis buah-buahan yang sedap lagi berkhasiat nih...

okeh~ hari ni nak share sket ilmu kat korang semua.. info nih pon ai dapat masa baca paper Berita Harian... mai pakat2 baca pastu pakat2 makan buah k~ yum yum~


Anggur/kismis
  • Mengurangkan risiko kanser, strok, penyakit jantung dan kehilangan ingatan, antipenuaan, antioksidan, antiradang, menjaga kesihatan kulit, mata, kardiovaskular, kesihatan gastrik, kesihatan saluran kencing dan menentang penyakit gusi.

  • Oren
  • Untuk menjaga kesihatan jantung, penglihatan, pelalian dan mengurangkan risiko pelbagai kanser. Anti oksidan, membantu perkembangan otak janin dan mengawal tekanan darah
  • Epal
  • Mencegah demensia, mencegah kenaikan berat badan, menurunkan kolestrol, menentang kanser dan anti oksidan.

    Pear
  • Antioksidan, menjaga kesihatan kardiovaskular, antiradang, menjaga kesihatan jantung, menyembuhkan luka dan lebam, membaiki tisu, menjaga kesihatan penglihatan, menentang jangkitan, menyokong transmisi saraf, melawaskan perut.

    Pisang kaki
  • Menjaga kesihatan penglihatan, melegakan sembelit, cirit-birit, hemoroid (buasir) dan antioksidan.

    Mangga
  • Antikanser, menjaga kesihatan penglihatan, membantu penghadaman, menjaga kesihatan kulit, membantu membaiki kesihatan seksual, berfaedah bagi anemia dan mencegah selaran panas.

    Kiwi
  • Membantu mengatasi insomnia, mencairkan darah untuk kesihatan kardiovaskular (menurunkan kolesterol dan trigliserida), membantu membaiki pernafasan kanak-kanak (pendek nafas, berdehit dan batuk malam), mencegah kerosakan kulit yang menyebabkan kanser kulit, menjaga kesihatan penglihatan, kesihatan kolon dan kesihatan prostat.

    Pisang
  • Antikemurungan (membantu membaiki ragam diri dan tidur), antioksidan, mengawal tekanan darah, meningkatkan daya tumpuan dan menguatkan ingatan, meningkatkan tenaga, menjaga kesihatan jantung, mengurangkan risiko kanser, melegakan ciri-birit dan juga sembelit.


  • walaweh!!!! banyakkan khasiat makan buah-buahan tu~ lagi2 untuk ibu mengandung macam ai nih.. lepas nih boleh beli buah2an banyak2.. buat stok dalam peti ais.. yum yum.. dah lah sedap2.. banyak khasiat plak tuh~

    ape lagi.. meh pakat2 makan buah-buahan banyak2!!

    sekian.. info fasal buah2an..

    p/s: sape nak banjer ai makan buah sila jangan malu2 nak cakap yer.. ai x malu nak makan buah2an orang banjer nih.. mesti lagi sedap kan~ muahaha
  • p/s: mengancam x gambar buah2 tuh???.. ai saja jek pilih gambar yang menggiurkan.. sajeeeee... nak kasi korang terliur~ muahahaha

    7 comments:

    dbalkis said...

    hari buah sedunia ka?

    Fieza79 said...

    tetiba terasa nk mkn buah...hehe

    bagi address...ada souvenir menantimu..!

    http://fieza79.blogspot.com/2010/11/seikhlas-hati-nak-bagi-souvenir-kpd.html

    Zura said...

    suke buah mangga, anggur, pisang nganpear...hehe

    HaNTwO said...

    saya suka anggur tapi nak beli xde duit :(

    Lady SharpShouter said...

    suka sangat buah.suka suka suka.tp kiwi tuh ai tak lalu lah.kenapa tah

    NoRMie said...

    suke sangatttttt.. makan buah ni..

    chugie said...

    yup, memang buah2an banyak khasiatnye... tp entah kenapa, sy ni kureng lah nak makan buah time ngandung kali ni..

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...