Pages

Berminat?? Klik Laaa

|| Sahabat Ku ||

❀ Mama Nafira Luvely Family ❀

Daisypath Anniversary tickers

Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie Kids Birthday tickers

Wednesday, February 23, 2011

...Perkembangan fetus | 27 minggu...


hehehe.. saje je nak share info.. hehehe..

Click here to find out more!

uterusmulutmata

Bayi anda sekarang berat 2 paun / 875 gram dan berukuran 14.5 inci / 36.6 sentimeter dari kepala ke jari kaki. Matanya membuka dan menutup, dan dia tidur dan berjaga mengikut jarak masa yang teratur dan mungkin menghisap jari dan ibu jari.

Mimpi-mimpi manis, si kecil tersayang! Sebilangan pakar percaya yang bayi mula bermimpi menjelang minggu ke-28. Apakah yang mereka mimpikan? Tiada siapa yang tahu dengan pasti tetapi otak mula aktif pada minggu ini juga. Jejalur unik atas permukaan otak mula timbul dan tisu otak bertambah dengan lebih banyak.

Apa yang menyebabkan pergerakan beritma yang anda rasakan sebenarnya ialah sedu-sedan bayi anda, dan ia kerap berlaku pada minggu ini dan sepanjang kehamilan. Bayi anda mengalaminya tetapi menyedut cecair amnion, bukan udara. Sudah tentu beg kertas tidak akan menghilangkan sedunya, namun, sesuatu episod tersedu itu hanya berlanjutan untuk sekejap masa sahaja. Sensasi itu agak aneh bagi anda, tetapi bukanlah merupakan sesuatu yang tidak menyenangkan.

Oleh sebab uterus anda sekarang sudah naik dan berdekatan dengan sangkar rusuk anda, anda mungkin merasakan susah bernafas atau anda sudah merasakan kesesakan ini lebih awal lagi. Bermula sekarang dan sepanjang tiga bulan terakhir kehamilan, anda mungkin dilanda kejang betis, hemoroid, vena varikos dan gatal-gatal abdomen. Adakah ketidakselesaan kehamilan membuatkan anda kurang gembira? Cubalah beberapa cara pemulihan natural untuk menceriakan anda.

Sekiranya anda didapati Rh-negatif di awal kehamilan, anda mungkin diuji untuk antibodi Rh pada minggu ini atau minggu hadapan dan menerima suntikan anti-D untuk melawan ketakserasian yang ada. Anda mungkin ditawarkan suntikan ulangan pada 36 minggu kehamilan.

• Nota: Pakar-pakar menyatakan bahawa setiap bayi berkembang secara berlainan - walaupun semasa dalam kandungan. Muka surat-muka surat di bahagian ini disediakan untuk memberi maklumat umum mengenai perkembangan fetus dalam rahim.

**************************************

bandingkan ngan situasi ai k..

berat baby hari tu dah lebih 1 kg~ kekeke..cukup zat kot..

susah bernafas : yer! nak2 kalo lepas makan.. mengah jek rasa..

kejang Betis : dh kena dh sekali!! sakit wooo.. dokter kata x cukup kalsium.. lepas tuh ai terus jadik peminum susu tegar.. alhamdulillah~ x kena lagi dah lepas tuh..

gatal2 abdomen : yer! gatal perut.. kulit dah tegang.. ai belasah sapu lotion jek.. tak pon letak minyak baby.. menjadik jugak!

sekian.. n3 kongsi info..

p/s: ade sape2 nak share petua atau tips untuk ai.. di persilakan yer..:) TQ

5 comments:

nur said...

WAH.. INFO YG BAGUS NI.. SESUAI UNTUK MEREKA YG TGH PREGNAN CAM NAFIRA YE..
JEMPUT KE: ALL IN ONE

mama balqis said...

sy dah kene beberapa kali kejang betis tu time tgh tido.. sakit wooo.. pasni nak jd peminum susu tegar jgk lah.. tq info

mama qistina said...

semoga baby yang dikandung selamat dan sihat slalu....

masa saya peknen perut saya tak gatal langsung tapi gatal nak letak lotion plak ...jadi takde strech mark..

ab@h_Izz said...

teringin plak nk tengok wife jadi lagu ni..hi..hi2

pak long said...

salam...
waaaa..tambah pelaburan aaa..
moga terus ceria

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...