Pages

Berminat?? Klik Laaa

|| Sahabat Ku ||

❀ Mama Nafira Luvely Family ❀

Daisypath Anniversary tickers

Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie Kids Birthday tickers

Thursday, March 6, 2014

...Makin Bijak!...

Assalamualaikum Dan Salam Sejahtera Semua~ 
Salam Hari Khamis.
Senyumlaahhhh.. Senyum itu kan sedekah yang paling Mudah..:)

Rasanye dah lama x tempek kesah anak2 kat blog nih.
mungkin jugak sebab x banyak menulis kebelakangan ini.
hari ini nak tempek kesah2 yang harus di kenang sampai bila-bila.

 My Delisha.
Anak solehah yang bijak pandai nih.

Pandai dah takut2kan mama dia..
Mama: Delisha main dulu eh.. mama nak gi solat.
Delisha: haaah.. pergilah, nanti ade katak dalam toilet.
Mama: Jangan lahhhh.. Mama takut nih!
Delisha: Tu lah adik kataaa.

hahahahahaha.. kemain kan! selalu i yang takut2kan dia bila dia nak masuk toilet main air. sekarang dia katakkan mama dia.. mentang2lah mama dia nih penakut katak. hahahaha

Pandai sangat berkata2 dan amik hati.

Delisha : nanti adik nak beli kete Aja(Alza) cam mokteh(Nens).
Mama: Ok.. kalo macam tuh boleh lah mama tumpang naik kete Aja adik eh~
Delisha: Ok.. boyehhhhh.. tunggu adik gaji eh!

hahahahahahahahaha.. ayat tunggu dia gaji tuh memang x tahan. hahahaha. i selalu guna ayat "tunggu mama gaji" bila dia nak beli pape yang bukan2. tapi sekarang nih memang jadik ayat dia plak. hahahaha.. comel kan!

Kuat menjawab pon yer jugak.
malam tadi satu rumah 2 badik tuh punggah menan dorang.
mamanye pulak x bape nak sihat lagi. skali kuar suara tarza.
Mama: cepat kemas semua menan2.. kalo x mama isi dalam plastik hitam buang dlm lori sampah.
Delisha: isi lah..
Mama: Okeh! (pergi dapur amik plastik sampah hitam)
Delisha: Adik nak kimas lah nih (muka nak nangis)

tau takutttt.. hahahahaha.. kadang2 geram jugak dengan mulut dia yang suka menjawab tuh. sabor jer lah banyak2. hahahahahaha

My Anis.
Si kakak nih x de lah ragam bukan2 cam si adik.
cuma boleh katakan setiap hari dia kena bebel pasal baju sekolah kotor.
i pon tak pahamlah dia buat/main ape kat sekolah. tudung dia tuh gaya buat lap cermin tingkap kelas hitam nye. hari2 pesan jaga pakaian sendirik.. tapi bila balik.. sama gak! setiap hari okeh!! sabor jer lah.

pasal alat tulis pon sama.. rasanye ramai ibu2 lain pon alami masalah sama. boleh katakan dlm seminggu tuh mesti keluarkan pensil dan pemadam baru. kalo pemadam tuh boleh kata setiap hari lah hilang! saborrrr lah banyak2!

setiap hari bawa bekal.. kadang2 dia makan habes.. kadang2 x habes. kalo tanya kenapa tak habes.. dia kata dh kenyang.. sebelom pergi sekolah petang dia dah makan nasi banyak kat rumah ibu(pengasuh). bila tanya duit baki. dia kata kawan2 dia mintak.. urrmm.. sabor jer lah.. haini i bagi singgit jer duit belanja sekolah petang. i pesan lagi.. makan bekal yg mama buat.. duit belanja simpan. tengok petang nih cam ner hasilnye. hehehe

Ooohh.. minggu nih My Anis ade ujian penilaian sekolah Agama dia.
kejung jugak lah mamanye nak ngajor anak buat ulangkaji. dah ler semua tulisan bahasa jawi.. hahahaha.. i boleh baca, tapi kadang2 merangkak jugak nak menyebutnye. Tapi yang paling x tahan bila masuk subjek bahasa Arab! berbelit jugak lah lidah.. nasib lah masih boleh baca sebab ade tanda baris kat setiap perkataan Arab tuh. hahahahahaha.
Terima kasih Anak sebab buat Mama sama2 belajar bahasa Arab. Wahid! Isnani! salasatun!! ahaks!!

Wahhhh.. kemain panjang membebel haini. nampak sangat lepas gian nak membebel. kena plak membebel ragam anak2.. memang tak cukup muka surat kalo nak tulis semua kan!

Semoga Anak2 mama membesar menjadik anak2 yang solehah berjaya dunia dan akhirat. Doa MamaPapa sentiasa mengiringi perjalanmu sayang.

Sekian.. kesah anak2.

p/s: balas komen UmiAlya di n3 semalam.. Kak, masih dalam perancangan.. plan belum dilancarkan lagi untuk penambahan ahli keluarga baru.. ahahaha.



 Terima Kasih Pada Yang Sudi Klik.

12 comments:

lieyalatif said...

kihkihkih...comel sgt delisha...petah jugak orgnye yeak zura....mmg tak kering gusi laa melayan....lawak gak tang tgu gaji tu...nampak sgt suke ikut ape kite ckpkan....tapi mmg pun baye2 gini mmg proses learning so die ikut ape yg org sekeliling buat...

ala zura...anak2 liey apun same....balik sekolah mmg urut dada lieya..tudung berkeladak..hari2 rendam klorok kejap...mampus cepat reput laa jawabnye hahaahaha tp tak lalu la nak sental beriya....

haahahah same laa zura...masuk bab bahasa arab lieya suh budak2 ni refer kat apaknye ajek..sebab apaknye lagi pakar hahaahah

Zee Suhaini said...

pandai menyakat mama dah..kemain lagi tu..

yang bab sekolah tu zee memang serah kat ayahnya jer..ibu ni tak berapa nak pandai..hahaha

Sura Mohd said...

cerdiknya anak dara ni..bila nak bawak jumpa Afif..hihihi..

Kalau kat umah bab sekolah agama ni memang akak ler mengajar..abahnya asyik tak brapa nak nampak jer..haha..kakak2 pun semua malas..
takpe zura..nanti zura pun pandai berbahasa arab..heee..:)

Fifi Nadhrah said...

delisha da pandai mengikut.. kire ok die takutkan kak zura.. ufairah takutkan diri sendiri..
konon nampak rame2.. terus cakap.. 'haaa.. rame2 ambik ufairah ni' hahaha.. sebab saye selalu usik die dengan rame2..

umi alya said...

ha3 comelkan budak2 ni..

sib baik akak baca satu persatu n3 ni, last sekali jawab persoalan akak semalam, hi3

Kakzakie said...

Tak menahan tu tunggu adik gaji:) Dia pun tahu maksud ada gaji ada duitlah tu Zura...

Pasal kawan minta duit baik Zura siasat sebab kat sekolah anak kakak ada jenis budak kerja dia dok extortion kawan minta duit. Dah tertangkap budak lelaki tu tapi itulah mak/ayahnya buat tak tahu bila cikgu panggil ke sekolah. Sampai ada satu bapa siap panggil budak itu. "Kalau nak duit jgn minta anak aku, sini jumpa pakcik". Baru anak kawan abang tu tak kena mintak duit dari budak itu lagi..

Ayu Ayunie said...

hehehe.. macam-macam kerenah anak-anak kan... penat tapi seronok je melayan.

Papa Mifz said...

best kan tengok keletah anak2...=)

mamaarifakeem said...

Hehehe... bab ugut nak buang mainan masuk plastik hitam tu sama la..hahaha... tau takut ye... hiks...

Adooi, dh masuk sekolah rendah, mcm2 perangaj budak2... zaman arip akak sekolah 2016 nnti, taktau la camna, risau gak..

eyeyou said...

budak2 ne mmg cepat belajar..bijakkk...bijakkkk...

Cho Zila said...

tang tunggu duit gajitu cam samajer.. yerler selalu sangat mintak bukan2kan kitapun kata tunggu gaji.. dah dapat gaji diaorangpun lupa... taktikjer...
tang baju sekolah kotortu memangler tak tahan rasanyakan...
duit sekolahtu akakpun ingat nak kurangkan sebab bawak berapapun habis.. bekalpun habis tu pelik padahal tengahari sebelum sekolah dah makan banyak...

hainom OKje said...

alolo....pandai dia menakut nakutkan mama...hehe
Macam tulah Zura.... budak budak ni mmg ikut apa yg kita buat kat dia hehe...dah katanya mama dia idolanya semua segi ditiru heehe ....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...