Pages

Berminat?? Klik Laaa

|| Sahabat Ku ||

❀ Mama Nafira Luvely Family ❀

Daisypath Anniversary tickers

Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie Kids Birthday tickers

Friday, September 26, 2014

...55 Amalan Sunnah Rasullah...

Assalamualaikum Dan Salam Sejahtera Semua~ 
Salam Hari Jumaat.
Penguhulu segala hari.. moga kita sama2 mendapat keberkatannye.. Amin~

Sempena hari yang penuh berkat nih.
i nak share 1 bende yang bermanfaat untuk kita semua.
Tips nih agak panjang.. harap2 kalo x dapat semua.. dapat buat separuh pon jadik lah.


55 AMALAN SUNNAH RASULULLAH

1. PANDANGAN MATA

Pandangan mata adalah anak panah iblis. Lihat bukan muhrim sekali saja. Lihat kali kedua akan hilang nikmat ibadah 40 hari. Tiada kusyuk.

(Oohhh.. Hati2 yer kawan2.. Jaga mata)


2 MAKAN GARAM

Celup jari kelingking dalam garam, menghisapnya sebelum dan selepas makan. Garam adalah penawar paling mujarab keracunan dan boleh menghalang sihir.

(Baru tau pasal kebaikkan garam nih.. InsyaAllah.. Akan cuba Amalkan)


3. MINUM TANGAN KANAN

Sentiasa minum memegang gelas dengan tangan kanan. Iblis minum dengan tangan kiri.

(Alhamdulillah.. masih cuba utk mengamalkan secara berterusan.)

4. SESAAT DI JALAN ALLAH

Sesaat berdiri di jalan Allah lebih baik dari solat di depan hajarul aswad pada malam Qadar walaupun hanya sekadar "hai kawan ayuhlah kita solat"

( Islam yang sangat Indah kan?)


5. LANGKAH KANAN

Masuk masjid kaki kanan, keluar kaki kiri. Masuk rumah kaki kanan, keluar rumah kaki kiri. Masuk tandas kaki kiri, keluar kaki kanan.

(hehehehe.. kadang2 kalo dalam kelam kabut, x ingat mana kanan mana kiri dah.. huhuhu)


6. MAKAN TIGA JARI

Nabi s.a.w makan kurma dengan 3 jari iatu jari ibu, telunjuk dan hantu. Kita makan nasi kalau susah bolehlah dengan 3 suapan pertama ikut sunnah.

(i selalu makan pakai sudu kalo kat kedai..huhuhu)


7. JAMINAN ALLAH

3 orang mendapat jaminan Allah iaitu orang yang memberi salam sebelum masuk rumah, orang yang keluar ke masjid dan orang yang keluar ke jalan Allah.

(Okeh.. lepas nih sentiasa bagi salam sebelom masuk rumah..mudah jer kan amalan tuh)


8. GUNTING BULU

Apabila lelaki dan perempuan tidak menggunting, mengemas bulu kemaluan dan ketiak selama 40 hari, maka iblis akan bersarang dan berbuai di situ.

(Okehhh.. x sanggup nak jadikkan ketiak dan tut sebagai buaian.. moh kita selalu bercukur)


9. JANGAN BERSIUL

Jangan bersiul kerana sewaktu mula-mula dibuang ke dunia, iblis mengembara sambil bersiul-siul dan orang yang bersiul itu adalah penghibur iblis.

(Ohhh.. nasibler i x bape pandai siul..syukur)


10. CARA POTONG KUKU TANGAN

Mula dari jari telunjuk yang kanan terus ke kanan sampai kelingking kanan, disambung dari kelingking kiri ke ibu jari kiri hingga ibu jari kanan.

(i selalu terskip potong kuku ibu jari kanan dulu.. baru sambung potong telunjuk kiri! haihs)


11. CARA POTONG KUKU KAKI

Mula dari kelingking kanan ke sebelah kiri sampai kelingking sebelah kiri.

(x pernah buat sebelom nih.. lepas nih bleh amalkan.. senang jer nak dapat pahala kan~)


12. PANJANG LENGAN BAJU

Panjang lengan baju Rasulullah SAW adalah hanya sampai pergelangan tangan sahaja.

(maknanye x boleh terlebih2 panjang lah kan? ok)


13. PAKAIAN KESUKAAN

Pakaian kesukaan Rasulullah SAW adalah gamis iaitu baju labuh atau kurta.

(Sama macam jubah ke nih??)


14. BERSIWAK

Jika didahului dengan bersiwak (bersugi), satu kali anda bertasbih maka Allah hitung 70 kali bertasbih. Jika bersolat akan dihitung 70 kali solat.

(AllahuAkbar! besarnye ganjaran orang bersugi!)


15. DOA DALAM SUJUD

Saat yang paling hampir antara seseorang hamba dengan Tuhannya ialah ketika bersujud kerana itu hendaklah kamu memperbanyakkan doa di dalamnya.

(Masa Sujud dalam solat fardhu boleh berdoa dlm hati ke?)


16. ADAB DI TANDAS

Masuk tandas kaki kiri, pakai alas kaki dan tutup kepala.

(part tutup kepala tuh agak susah nak buat.. kenapa entah!)


17. ADAB MAKAN

Hendaknya menghindarkan diri dari kenyang yang melampaui batas. Sepertiga makanan, sepertiga minuman dan sepertiga lagi untuk bernafas.

(okehhh... ini mcm nak kena ubah nih.. huhuhu)


18. TIGA JENIS ORANG

3 jenis orang yang tidak akan dipandang oleh Allah SWT pada hari kiamat iaitu orang tua penzina, Raja yang berdusta, orang miskin yang sombong.

(Nauzubillah! mintak di jauhkan dari terjebak di dalam 3 golongan ini)


19. PAKAI MINYAK WANGI

Memakai minyak wangi adalah Sunnah maka pakailah terutama ketika hendak bersolat, ke masjid atau ke mana sahaja.

(i pon pakai.. tapi cuba untuk berserdahana masa pakai minyak wangi)


20. AMBIL WUDUK SEBELUM TIDUR

Gosok gigi dan ambil wuduk sebelum tidur malam kerana menjadi amalan yang sangat dirahmati dan menghindar gangguan iblis dan syaitan.

(ini pon susah benor nak amalkan..haihlah)


21. CINCIN PERAK

Pakai cincin perak di kelingking kanan atau kiri. Akan mendapat pahala Sunnah berterusan selama memakainya.

(Oohh.. baru tau ini pon sunnah!)


22. SOLAT FARDHU DI MASJID

Nabi SAW tidak pernah solat fardhu di rumah. Setiap langkah kanan ke masjid akan diangkat satu darjat dan langkah kiri akan dihapus satu dosa.

(ini mungkin untuk lelaki lah kan~)


23. PAKAI CELAK

Gunakan celak ismid (dari galian) kerana ia menguatkan penglihatan dan menumbuhkan bulu mata. Setiap malam dicalit tiga kali pada mata kanan dan kiri.

(Celak Ismid tu camner ek??)


24. PANJANG PAKAIAN

Panjang pakaian , jubah atau seluar seorang muslim adalah antara setengah betis dan tidak melebihi buku lali .

(haaa.. ini memang kena perati betol2.. kadang2 seluar Cinta terlebih labuh..heheh)


25. SOLAT FARDHU BERJEMAAH

Solat fardhu berjemaah di masjid dibayar 27 kali lipat dari solat sendirian di rumah. Jika anda waras dan sempurna akal, di manakah anda akan solat?

(huhuhuhu)


26. MENGUAP

Menguap adalah dari syaitan. Bila rasa hendak menguap, tahanlah atau tutuplah mulut dengan belakang tangan kerana syaitan akan masuk melalui mulut.

(kalo menguap seluas2 alam memang syok kan! nampak sgt setan suka kita menguap seluas2 alam.Huh!)


27. MENYIMPAN JANGGUT

Memotong misai dan menyimpan janggut. Lebih afdal dengan jambang sekali. Diberi pahala amal berterusan selama menyimpannya.

(Cinta Ade janggut! hehehe)


28. JANGAN MENGHADAP KIBLAT KETIKA BUANG AIR

Jangan menghadap / membelakang Kiblat ketika buang air kecil / besar. Dibolehkan bila dalam bangunan, itupun kalau terpaksa.

(Syukurrr.. toilet kat rumah x mengadap arah kiblat.)


29. WARNA PAKAIAN RASULULLAH

Disunatkan memakai pakaian berwarna putih kerana Rasulullah SAW menyukai pakaian berwarna putih.

(okehhh! Ilmu baru~)


30. POSISI TIDUR

Posisi tidur yang dianjurkan ialah mengereng di atas rusuk kanan, muka dan badan mengadap kiblat dan tapak tangan kanan di bawah pipi.

(Tido lasak.. huhuhuhu)


31. MINUM LEPAS MAKAN

Lepas makan nasi jangan terus minum. Tunggu sebentar anggaran selama berjalan 40 langkah barulah minum.

(hehehe.. ini pon susah benor nak amalkan)


32. TIDUR SEBELUM ZOHOR

Tidur sebentar sebelum Zohor kerana ianya membantu ibadah di malam hari dan bangun sebelum gelincir matahari untuk solat Zohor.



33. BERDIRI HORMAT

Rasulullah SAW membenci perbuatan orang bangun dari tempat duduk dan berdiri memberi hormat apabila baginda lalu atau masuk ke suatu majlis.



34. PAKAIAN BERWARNA

Dilarang memakai pakaian warna kuning kemerahan seperti yang dipakai oleh sami Hindu / Buddha khususnya bagi lelaki.



35. MAKAN DENGAN ORANG MISKIN

Rasulullah SAW suka memberi makan atau makan bersama orang miskin. Jika kita makan bersama orang miskin, hendaklah kita mendahulukan mereka.

(Urmmm.. akan di usahakan..InsyaAllah)


36. MENU RASULULLAH

Rasulullah SAW membuka menu sarapannya dengan segelas air sejuk yang dicampur dengan sesendok madu asli.

(ini yang tengah amalkan.. nampaknye i kena joint skali~)


37. PEMBERIAN YANG TIDAK BOLEH DITOLAK

Ada 3 pemberian yang tidak boleh ditolak iaitu bantal, minyak wangi dan susu.

( ye eh???)


38. KETAWA RASULULLAH

Ketawa Rasulullah SAW hanyalah senyuman.

(Okeh.. yang satu nih mcm kena batang hidung sedebik.. i ketawa mcm puntianak mengilai.. huhuhuhu)


39. MINUMAN RASULULLAH

Minuman yang paling disukai oleh Rasulullah SAW adalah minuman yang manis dan dingin.



40. HISAP AIR DALAM HIDUNG

Ketika membersihkan diri setelah bangun tidur jangan lupa menghisap air ke dalam hidung 3x kerana syaitan bermalam dalam lubang hidung.

(Erkkk.. Okeh!)


41. BERI MAKAN ANAK YATIM

Nabi SAW suka memberi makan anak yatim. Sesiapa yang duduk makan bersama anak yatim dalam satu bekas, syaitan tidak akan menghampiri bekas tersebut.



42. LARANGAN PAKAI CINCIN

Dilarang memakai cincin di jari telunjuk dan jari tengah.



43. BANGUN TIDUR

Nabi SAW bangun tidur lalu duduk seraya mengusap muka dengan telapak tangan agar hilang ngantuknya dan membaca doa bangun tidur.



44. KONGSI MAKANAN

Jangan kedekut berkongsi makanan. Nabi SAW suka makan makanan yang banyak tangan memakannya.

( Mulianye Akhlak Nabi kita kan~)


45. 4 RAKAAT SEBELUM ZOHOR

Solat 4 rakaat setelah gelincir matahari sebelum zohor. Saat itu pintu langit dibuka untuk menerima amal soleh dan tertutup ketika solat zohor.



46. ISTIGHFAR

Nabi SAW beristighfar kepada Allah mohon keampunan dosa dan bertaubat setiap hari lebih dari 70 kali.

(huhuhuhu.. di manakan kedudukan Istighfar i?)


47. JANGAN MENCACI MAKANAN

Jangan mencaci makanan. Jika suka, makanlah , jika tidak suka biarkan sahaja.

(Betol sangat~)


48. APABILA BERTAMU

Apabila bertamu, jangan berdiri memberi salam di depan muka pintu tetapi dari sisi agar terpelihara pandangan dari melihat terus ke dalam rumah.

(Adab berkunjung dalam Islam kan~)


49. JAWAB SALAM DALAM TANDAS

Tidak diperkenan menjawab salam ketika di dalam tandas kerana ada lafaz Allah dalam kalimah jawab salam. Cukup dengan berdehem atau isyarat suara.



50. MAKANAN PANAS

Rasulullah SAW melarang meniup makanan panas. Hendaklah biarkan sejuk sedikit hingga mudah untuk dimakan.



51. GILIRAN MINUM

Jika berkongsi minum dalam satu bekas atau botol, hendaklah memberi giliran minum yang berikut kepada orang yang di sebelah kanan.



52. 3 AMAL

Nabi SAW menasihati jangan meninggalkan 3 amal iaitu puasa 3 hari sebulan (afdal 13,14,15 hb Hijrah), solat Dhuha dan solat sunat Witir.

(OK)


53. JANGAN TIDUR MENIARAP

Jangan tidur meniarap kerana ia adalah posisi tidur ahli neraka dan yang dibenci Allah.

(huhuhuhuhu.. susah jugak nak mentenkan cara tido kalo kita tido lasak kan!)


54. CARA PEGANG MISWAK

Miswak dipegang dalam keadaan jari kelingking dan ibu jari di bawah miswak dan jari lain di bahagian atas.



55. DUA RAKAAT SEBELUM SUBUH

Dua rakaat sunat sebelum solat fardhu Subuh itu adalah lebih baik dari dunia dan segala isinya....

( Yang baik selalu sukar nak amalkan.. lemahnye saya)


Sebarkan...spya lbh ramai lg yg mengamalkn sunnah...jom amal sunnah nabi!!

Sekian.. Perkongsian bersama. Selamat Beramal~

P/s : Terima kasih Nens Atas perkongsian ilmu ini. adik i post kat wasap. nampak cam bagus untuk di kongsikan.. :)


 Terima Kasih Pada Yang Sudi Klik.

11 comments:

LYAfrina said...

tq for sharing zura,
sama2 kita hidupkan sunnah rasul

Zura Tahir said...

thanks...byk manfaatnye...

εïзmummyHazaεïз said...

tq sharing info berguna Zura... Dapat pahal jugak kan

mamaarifakeem said...

Tq for sharing, boleh jd rujukan ^_^

Mama Myja said...

good sharing.. boleh di manfaatkan

Sura Mohd said...

berbaloi..dari atas sampai bawah baca..tq for the great sharing..:)

NzA said...

TQSM 4 sharing.....doa dlm sujud akhir tu mmg akak amalkn....baca n niatkan dlm hati apa yg kita inginkan....InsyaAllah, Allah akn kabulkan doa2 kita yg kusyuk tu.

♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡ said...

thanks for sharing :)

Sal Bee Yah said...

good sharing Zura..jom sama-sama amalkan

hainom OKje said...

Memang selalu kita baca sunah sunah Rasulullah.....tapi nak istiqamah ada kalanya susah....Harapnya kita mampu kan Zura

eyeyou said...

ada yg tahu..ada yg xtahu..tq for sharing..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...