Pages

Berminat?? Klik Laaa

|| Sahabat Ku ||

❀ Mama Nafira Luvely Family ❀

Daisypath Anniversary tickers

Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie Kids Birthday tickers

Friday, October 25, 2013

...Jom Rasai Pengalaman Petik Buah Salak...

Assalamualaikum Dan Salam Sejahtera Semua~ 
Salam hari Jumaat.
Penghulu segala hari.

haini masih nak coretkan citer di kampung. balik untuk Raya Korban haitu.
sebenarnye ai tak de gambar orang sembelih korban pon tahun nih. sebab nye, lepas jer solat raya, kami dah siap2 nak gerak balik umah My Ma. Petang raya tuh jugak Kami kena gerak balik Shah Alam.

jadiknye.. layanlah gambar2 xtvt kami kat kampung sebelom raya korban.
kali nih nak korang merasai pengalam petik buah salak.
buah salak kenal kan? hehehehe

ini lah buah salak yer kawan2.
fresh di pokok tau~


selalunye My hubby yang gi petik buah kat belakang rumah.
ai jarang joint dia petik buah nih sebab banyak nyamuk dan pokok salak nih banyak duri.
tapi kali nih ai joint sekali sebab My Ma pon turun jugak.
ai bawa henpon sekali sebab nak snap gambar. bertuah punye anak kan!

My Ma.. pemetik buah salak paling pakar di hatiku. 
hahahaahahha. cer tengok betol2. jangan ingat senang yer nak amik buah salak yang sedap nih. kena berdepan dengan pelepah2 berduri tuh haaa. hanya yang pakar jer yang boleh amik. 

Kalo dah My Ma tukang amik buah, ai jadik tukang ape????

selain dari jadik tukang amik gambar..

ai jadik tukang rasa leerrrrrrr. syok wooooo!
muahahaahahahahha. kalo manis n sedap.
baru My Ma potong tangkai buah salak tuh.

haaaaa... nampak ubat nyamuk tuh???
tuuuuu.. yang tersangkut kat pelepah tuuuu.
kreatif kan My Ma.. bawak ubat nyamuk u! baru x kena gigit nyamuk.
tapi ade gak lah nyamuk yang nak uji kekebalan.
last2 mati penyek ler kena tepuk kheennnn. biasa dia!


Tadaaaaaaaaaa... Hasil tuaian KAMI.
yang dalam tong putih tuh yang bertangkai.
yang dalam bakul tuh yang dah tercabut dr tangkainye.
masak sgt dah kot.. pastu ade yg duduk celah2 pokok yang susah nak amik.
terpaksa lah di jolok2 dengan kayu bagi dia keluar. tuh yang semua relai tuh.

Tapikannnn.. kalo korang nak tau.. buah salak yang berbuah kat celah2 pokok or tersembunyi dlm tanah tuh yang sedap tau~ lagi manis dan sedap.
kalo x caya nanti cuba yer.

haaaa.. amacam?? sonokkan dapat pengalaman petik buah salak.
untuk pengetahun korang, hasil tuaian tu bukan dari satu pokok yer.
kalo x silap dalam 5 6 pokok gak lah.
memang banyak pokok My Ayah tanam. berbaloi2, semua anak cucu dapat makan.

memang tak rugi kalo berjasa pada tanah kan~
malangnye umah ai kat shah alam x de tanah.

Sekian.. Kesah petik buah salak.

p/s: korang pernah petik buah salak??


 Terima Kasih Pada Yang Sudi Klik.

19 comments:

Zee Suhaini said...

wowww banyaknya..
kalo makan ni memang tak ingat dah pastu mula la sakit lidah..
yang jeruk pon sedap gak zura..

♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡ said...

Owh..macam tu rupanya pokok salak

umi alya said...

sedapnya, segar dr kebun

Tihara said...

menjadi yer buah salaknya :)

Kakzakie said...

Ohhh... kakak tak pernah nampak pokoknya Zura. Makan buahnya adalah. Tapi nampak berbulu ye. Biasa yg kita dapat dah tak ada bulu..

Sura Mohd said...

akak tau makan jer zura..pokoknya pun baru hari ni tengok..biasa dengar cerita jer..huhuhu.:)

Fifi Nadhrah said...

banyaknye buah tu.. saye tak pernah jumpe pon pokok buah salak..

izan mama mia said...

kat kg akak pon ada pokok salak...mmg mencabar sikit nak petik buah..duri tajam

Eliss Mie said...

kt rumah kak eliss kg mak tebang hr tu nak buat rumah. baru ni balik beli ngan jiran. rm10 tapi banyak gila.berbaloi2 beli :) sedap dan manis pulak tu.nampak mcm masam warna dia kan.x sama macam salak dr thai.

Jay Ar said...

Tak ada pengalaman petik buah salak, pengalaman makan buah salak adalah...

MulutPayau said...

Bnyaknya....
belakang rumah kat kg akak pun bnyak jugak..tapi tak pernah petik sndiri..

Papa Mifz said...

PM tak pasti samaada pernah makan buah salak ke tidak...hoho

uncle gedek said...

Uncle tahu pasir salak je... hehe

lizz said...

ermmm tetibe teringin makan buah salak..dulu kat umah lizz pun ader buah salak...dulu arwah ayah jer yang petik kiteorang tau makan jer bukan aper pokoknyer bayak sangat duri...

seri.selaseh said...

1st time dpt tengok buah salak pada pokoknye.. fresh tu dpt makan btol2 lepas petik.

hainom OKje said...

Tak seronoklah Zura.....okje nak makan je hehe....macam seram je nak ambik buah tu Zura....takut ada ulaq...huhu...

Hazmin Hamudin said...

Fresh dari ladang ni. Mesti manis ni. Lama dah tak makan buah salak.

Izan Ishak said...

mencabar betul nak petik buah salak ni rupanya. selama ni pernah makan je. itupun jarang dpt mkn yg fresh camni zura. kalau sedara MIL dari kelantan dtg johor, mmg inilah buah tgn wajib yg dorg bawak....

Masya said...

bestnya.. seyes x pernah tgk pokok salak.. jauh sekalilah dpt mkn yg fresh mcm ni.. klu nak mmg beli jer huhuhuhu ...

heloo rumah kat shah alam tu bkn ats tanah ke kikikikiki ... cuma xde tanah nak menanam kan.. kot tanam pisang haru beb kat tmn

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...