Pages

Berminat?? Klik Laaa

|| Sahabat Ku ||

❀ Mama Nafira Luvely Family ❀

Daisypath Anniversary tickers

Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie Kids Birthday tickers

Monday, July 30, 2012

...Mereka Di Uji | Moga Tabah Hadapi Ujian Allah...

Salam Hari isnin..
hari sangat ceriaaaa.. sebab!
big boss outstation~ bos kecik on leave..
ai lah jadik bossss.. hak hak hak..

Semalam.. pukul 7.00 PETANG.. petang okeh!
ai dah sambut PRA hari raya..
huhuhuhu.. dah hujung2 hari dah.. huhuhu

Hari nih nak share 1 cerita sedih..
moga N3 ini membuat kita lebih berhati2 di masa akan datang..

Kebakaran rumah..
Dugaan Dari Allah buat mereka..
Moga tabah hadapi ujian Allah ini..

Kebakaran di percayai akibat litar pintas..
bermula dari rumah yang ade anggota Bomba kat depan rumah tuh..
kemudian melarat ke 2 rumah sebelah menyebelah tu..

ai lukis sket biar nampak keseluruhan kebakaran tuh..
bermula dari rumah warna merah..
pastu api merebak kat bahagian bumbung.. sebab tepi kan dinding konkrit..
so 2 bumbung rumah warna kuning tuh pon habes di makan api..

dah yang paling nak citer kat gambar neh..
rumah sewa kami dulu.. masih lagi dalam notis sampai esok.. adalah yang warna purple gelap.. dan warna purple terang tuh adalah rumah baru kami..
kami dah duk rumah baru dah.. so rumah sewa dah kosong sekarang nih..

bayangkan perasaan kami masa api tengah marak tuh..
risau takut2 api sempat makan bumbung rumah sewa kami tuh..
tuhan jek tahu betapa cuaknye ai tengok api dan asap masa kebakaran tuh..
berdoa jek banyak2 dalam hati..
moga Allah selamatkan semua mangsa kebakaran tuh..

Syukur jugak rumah kami agak dekat jugak dengan balai bomba..
tapi semasa kejadian..cuaca sangat panas dan berangin.. menyebabkan api cepat merabak..

masa kami sampai.. 2 lori Bomba dah ade.. 
ade yang cuba bantu dengan menyembur air  pakai baldi dan getah paip..

Alhamdulillah.. semua penguhuni 3 rumah tu selamat..
cuma barang2 tingkat atas 2 rumah bersebelahan tuh x dapat di selamatkan..

Warna Kuning tuh rumah baru kami.. 
masa snap gambar nih kami kat depan rumah sewa.. cek kot2 ade ape2 yang baik berlaku..
alhamdulillah.. semua dalam keadaan baik.. 
elektrik pon ok..

lepas kejadian tuh..
ai jadik fobia plak dengan api dan barang letrik..
dapur gas tuh kena double cek baru senang hati nak kuar rumah..

hope lepas nih kita sama2 berhati2..
beringat sebelom kena.. wiring letrik kena jugak cek..takut2 ade wayar yg kena makan dek tikus ke anai2 ke.. mana kita tahu kan..
Moga Allah sentiasa lindungin kita semua..
aminn..

sekian.. citer sedih di hujung minggu.. moga jadik teladan bersama. 

p/s: ai pernah lalui 2 kali situasi kebakaran cam nih.. pertama masa kat kampung.. ini kejadian ke dua??
korang pernah alami?

27 comments:

Eliss Mie said...

moga dijauhkan. ada doa utk elak rumah kebakaran. abah pernah bagi eliss dulu, ntah mana eliss letak.

|| NaFiRaa || said...

Eliss Mie..
lor~ bukan nak hafal.. muehehehe.. kalo dah ingat.. share eh~

Mummy Chubby said...

Amboi! mentang2 la boss xde, leh la hapdet blog eh..huhuu
takot kan kalo pk psl kebakaran ni.lagi la mummy yg tggl berdua ngan cik khaleesa tu.haishh! tak dpt bygkan.
Syukur awak sekeluarga ok...take care

Marya Yusof said...

As salam Zura,

Syukur ALLAH lindungi Zura & keluarga! Dah masuk umah baru ye ;))

Eh nnt bolehlah bg address nak anta FM, kan Marya dah janji :))

Masya said...

litapintas ni bahaya .. harap² jgnlah berlaku lagi² nak raya ni kan..

Nens Collection said...

pehh..aku pon masa umah kak som tu r kali pertama rasanyer..takut weh tgk api marak2 gituu...

aku mood malassss gilerrrr nk buat n3..huhu..padahal keje x banyak..tp malas nk buat n3..haha..

eT said...

tgk kebakaran rumput kering tepi jalan pon seram...kalo tgk umah org xtau la nk kata...

Cho Zila said...

akak baca pun dah takut kalau mengalaminyer lagiler takut kot.. apikan kecik2 kawan besar jagi lawan...
mmg macam2 boleh berlaku .. syukur semuanya selamat.. harta boleh dicari kalau nyawa...

ct rahani said...

ngeri lak baca citer zura nih.. Alhamdulillah tiada kemalangan jiwa yg berlaku.. sama2 kiter lebih berhati2 pasal elektrik nih kan.. so far x penah lg nampak depan mata.. sellau tgk kt tv jer..

Huda said...

cuaknye baca..ya Allah kau jauhkanla musibah sebegini..

Myra Jay said...

Kesian kan, dah le nak raya..

Dugaan untuk mereka di bulan Ramadhan...


**Siap lukis lagi, tapi okla baru nampak ;)

iela said...

sedihnya dorang tu kan ..dekat nak raya dah ni...

yelah selalu kena beringat ngan elektirk ni bahaya...

♥ Leily | Ummi Alya Husna ♥ said...

mintak dijauhkan dugaan gini, nauzubillah..

kalo saye duk tempat awak sure cuak gak wei..
maunyer tak, selang sebuah aje tu..
sy pun ada pengalaman tgk kebakaran gini, umah sedara..
sedih, sume tinggal tunggul

Fieza79 said...

ya allah mntk di jauh kan dri segala bencana dkt nk raya ni...tp kesian kan pd mangsa..mesti lngsung ilang feel nk raya...

SYANI said...

Moga2 kita semua dilindungi Allah dari segala malapetaka & bencana.

Kena ambik iktibar dari keadaan sekeliling kan...

Norzie hany said...

Wahhh dah beraya kat rumah baru tahun ni ye.Kesihan mangsa kebakaran tu ye,hari pulak nak raya.Semoga kita semua dilindungi dari segala bencana.

Atia Adina said...

takutnya....moga rumah ku dijauhkan dari perkara2 begini....amin....

maszmadi said...

nauzubillah moga dijauhkan... x pernah lagi hadapi situasi kebakaran, kalu banjir tu ada lah 2 3 kali masa dok umah kak long kat johor dulu...

harap mereka tabah yerk..

Aishah Jahirah said...

takziah kepada yg terlibat..alhamdulillah tak libatkan nyawa. hari tu masa blk kg, ada kwn bgtaw blok flat umh sewa ktorg dok terbakar, penghuni umh blk kg.Ya Allah mmg cuak sangat sebab tkt rumah sewa ktorg yg terbakar. tak senang ati masa tu.dah blk tgk semua ok baru tenang ati...

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ said...

takutnya.. moga dipelihara Allah..huhu

alhamdulillah, semua selamat, cuma rumah dan barang2 la kan.. dugaan ramadhan~

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam nafiraa...dugaan dlm bulan Ramadhan.Semoga yg trlibat dlm kebakaran itu akan tabah...

LYAfrina said...

lya x pernah alami stuasi ni.. lg2 tgk dpn mata..rasanya..gugur kot jantung.. lg2 kalo dekat dgn rumah kt kan..

apa2 pon inilah dugaanNya..

Salina@IbuAqil said...

Ya Allah!!
Risaunya..
Mujur x melarat smpai 1 blok..
Apapun takziah bt rumah mereka yg rosak dlm kebakaran..
Dugaan Allah swt..
Moga mereka tabah..
Amin!!!!

Pink Lavender said...

dugaan dari NYA..
moga insan yg menghadapi tabah

makneng follow sini
jemput follow makneng

Izan Ishak said...

sedih bila tgk kejadian camni... nak2 pula dlm bulan ramadhan. moga mereka yg terlibat tetap tabah dgn dugaan yg berlaku ni.

eB said...

nauzubillah mizalik. mmg takut la gini... tikus nih ntah per2 dier buat kiter x tau kan?

Sharidawati Shahrudin said...

kesiannya... semoga mangsa kebakaran tu ditabahkan hati oleh Allah dan tenang dlm menempuhi ujian dari Allah...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...