Pages

Berminat?? Klik Laaa

|| Sahabat Ku ||

❀ Mama Nafira Luvely Family ❀

Daisypath Anniversary tickers

Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie Kids Birthday tickers

Friday, April 25, 2014

...Anakku Mangsa Buli Kah?? | My Anis...

Assalamualaikum Dan Salam Sejahtera Semua~
Salam Hari Jumaat.
Penghulu segala hari. Moga sama2 mendapat keberkatannya. Amin~

Okeh! haini nak kongsi citer serius sket.
Kesah My Anis. lepas keje semalam, Cinta pergi amik anak2 kat umah pengasuh.
balik amik anak2.. dengar Cinta membebel2 x puas hati katanye.. darah menyirap lah.
bila tanya kenapa?? dia kata.. Ibu(pengasuh) citer, tangan My Anis kena conteng sebab kawan mintak duit dia tak bagi.

Okkkeeeeeh! giliran darah mama dia pulak naik sampai kepala.
terus soal siasat My Anis.

nampak tak merah2 kat kuku n atas tangan dia tuh??
memang i perasan 2 hari tangan My Anis berconteng dengan maker kaler merah.
hari pertama sebelah tangan.. hari ke 2 lagi sebelah tangan.
Adik dia yang ngadu kakak dia conteng tangan. i pon bebel lah.. kalo suka conteng tangan cam nih jangan makan skali ngan mama. dia x mengadu tau yang kawan dia conteng tangan tu.

dah pudar dh masa nih. kalo 2 hari yang kena conteng tuh menang terang warnanye.
cuci pon x bape nak ilang.

setiap hari, i akan tanya ape yang dia beli dengan duit belanja dia. memang 2 hari yang dia kena conteng tangan tuh, dia memang ckp dia beli makanan. tu agaknye x de duit nak kasi kat kawan yang mintak tuh.

tak dapat duit, conteng tangan!
rasa macam nak kuar asap kot hidung jer neh!

My Anis kata, kawan dia tuh perempuan. penolong ketua kelas dia. dan anak cikgu.
tudiaaaa.. rasa nak tepuk2 jer dahi sendirik dengar. budak2 zaman sekarang nih berani betol kan!

Cinta kata dia nak gi sekolah My Anis haini.
nak jumpa cikgu kelas My Anis. mintak cikgu dia pantau sket budak2 nih.
bukan nak carik pasal kat sekolah.. tapi x nak kejadian yang lagi teruk terjadi kat My Anis.
kawal dr awal sebelom jadik lebih parah kan.

i pesan kat Cinta minta no telefon cikgu kelas My Anis.
senang i nak update ngan cikgu nanti.
geram jugak bila bende camni jadik kat anak sendirik. cuma pikirkan kes budak2 jer. jadiknye, terpaksa mintak tolong cikgu dia pantau dulu. 

Harap2 kes buli nih tak berpanjangan lah.
malas sebenarnya nak besar2kan hal anak2 nih.
tapi kalo dibiarkan takut lain plak jadiknye.
risau pulak hati i neh~

Sekian.. citer pasal My Anis.

p/s: korang ade pengalaman anak kena buli kat sekolah x?? ade cadangan x camner nak selesaikan masalah cam nih? tq..:)





 Terima Kasih Pada Yang Sudi Klik.

19 comments:

Fiza Rahman said...

iisshhhh...geram plak membacanya. Kesiannya anis. Dasyat lah bebudak skang. Kecik2 dah pandai membuli. Saya pernah gak tanya kimi, ada budak minta duit tak kat skolah. Dia kata x der. Lega sket dengar. Memang kena jumpa cikgu tu.

Eliss Mie said...

membuli dah kecik2..adoi..akhir zaman dah ni. anak cikgu pulak yer. kak eliss dah la anak2 semua manja2..mcm mana la kalu kena buli. anis x melawan pulak yer.

Atia Adina said...

ish ra...kak ad baca pun dah menyirap jer....kalo kak ad pun....kak ad gi sekolah....kene pantau sikit budak2 dari kecik...kecik2 dah berani buli...dah besar nanti lagi lah pulak kan....mmg wajib amik tindakan ni ra

eyeyou said...

kesiannya anis..pastu bagusnya xmengadu domba kat mama ya..mama da naik darah sampai kepala n kua asap ikot idung tu,,.:0

Zee Suhaini said...

elok la tu zura gi terus kat sekolah..biar cikgu dorang tahu..ni kes buli la ni..lama2 kang melarat pulak..budak skang gangster skit..laki pompuan sama jer..
mentang2 anak cikgu senang nak buli ehh..
anak zee minggu lepas beg sekolah dier abis patah zip..kawan buat katanya..dah nak kena carik beg lain nih..haihhh geram jgk..

Fizalinolie said...

Eloklah zura contact cikgu Anis. Kalau kita biarkan... Nanti takut makin berani budak tu membuli.

TeacherAzimah said...

Eh btl lar zura kes mcm ni mmg ada tau wlupun kat sek ren. Masa iman thn 1 dulu pnh kena buli beli air utk bdk tahap 2. Dpn mata i tau..sbb masa tu tgh tggu dia dlm keta. Apa yg i buat: ckp kat dia elok2 lps ni jgn lg buat mcm tu. Ajar jgk mcm mana cara nak elak. Pastu anak pengasuh i yg lbh besar pi sound budak yg buli dia tu. Mujur habis kat situ jer hehe..tu lar ku blh xnak lar pjg citer hal budak2...tp klu kena kat anak sendiri mmg pedih rasanya. Zura u better bincng dgn cikgu kelas dia sbb budak tu pun anak cikgu kan. Nnt story ek apa respond cikgu anis.

norhidana miswan said...

sian nyer anis... jht tul lah bdk tuh, udahla penolong kelas, anak cikgu lak... perangai pembuli gitu, kecik2 lg dh pandai buli2 yek... dulu akak masa kecik2 tak penah pun buli bdk tau walaupun akak antara yg bdn beso hehehe...

mmg kene pantau kes2 gini zura, sian anis, dia nk simpan ke nk guna duit pn tak boleh dek kerana ada along mengepau duit... geram lak akak

Kakzakie said...

Ada baiknya kita ajar anak kita jadi garang dan berani tapi tak semua budak ada sifat macam itu kan zura...

Betullah tindakan jumpa ciktu Anis tu Zura harap ada penyelesaiannya.

umi alya said...

Akakpn tengah geram ni Zura, t/hari tadi si kakak balik dr asrama mengadu hal mengenai xtvt khemah 3 hari 2 malam minggu lepas.

ada ke patut sorang senior arahkan semua stok makanan yang ada dikeluarkan sedangkan dia langsung tak bawa makanan.

lagi satu semasa si kakak pergi ke bilik air diselongkarnya beg & ambil baki makanan yang ada, urut jer dada mendengarnya, naperlah kamu mengikut telunjuknya anak oiiiiiiii..

umi alya said...

Berkongsi makanan bagi akak tak salah tapi perlu dengan cara yg betu, bukannya paksaan, dengan erti kata lain memeras ugut @ buli..

Sura Mohd said...

memang tak boleh dibiarkan zura..akak pulak yg panas..braninya budak tu buat camtu..dulu masa drjh 1...akak memang risau sgt ..takut kena buli sbb dia kecik..ada jugak kes akak ke sekolah jumpa kawannya..pasal duit jugak..kawannya minta Aqil ganti duitnya..sedangkan Aqil x amik pun duit tu..bila akak dpt tau memang berasap jugak..terus gi skola carik budak tu..tanya betul2 apa berlaku..tp akak ckp baik2 tak marah pun..nasib baik settle..tp skrg Aqil susah nak bgtau apa2 yg berlaku..sbb dia takut Umi dia terus dtg skola..

mamaarifakeem said...

Kesian anis.. mmg ptt pi jumpa cikgu kelas, tk bleh dibiarkan jer, nanti berlarutan ke hal lain pulak.. sian anis..

mia-ina said...

Sbnrnya x kira la ank cikgu ka..ank kerani ka..ank sape pun..kes buli boleh berlaku ke ats ank sape2 ja..sy sbg cikgu fhm keadaan yg d alami.tindakn brjumpa guru clas adalah wajar...hal sebegini hrs d cegah.murid yg mmbuli kawan perlu d beri prhatian phk sek..
Kes sebegini hrs d kongsi sbb ada murid2 kdg2 takutbnk ngadu sbb d ugut.bincang elok2.mia hrp d permudhkn urusan agar jiwa anis akn tenang jk kes buli x menimpa diri...sy brcakap jg atas sbb ada pgalamn d buli rakan sy d sek men..huhuhu...ble dh jd guru..jika ank sy sndiri d dapati mmbuli pn sy wajar marah dgn hal sebegini...yg salah ttp salah..

NzA said...

singgah pagi2..
Alahai kesiannya anis. memang kes mcm ni selalu trjadi. dr pengalaman akak sebagai seorang cikgu..akak setuju dgn tindakan cinta tu. jumpa cikgu. ceritakan apa yg berlaku. Sebab budak ramai so cikgu terkdg xdpt nk pantau satu persatu tapi bila dimaklumkan insyaallah boleh cikgu settlekan...budak2 ni trkdg akal pndek..mrk lakukn ikut gerak hati je......moga cpt selesai....

♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡ said...

Sian Anisssss......adui..kenapa la dik ko buli Anis..tak baik tau ..elok adu je kat pihak sekolah soh pantau budak2 ni ....sabar ye Anis...

hainom OKje said...

Dahsyat bebudak sekarang nikan ...berani pulak tu buat keje gitu...
Tak takut ke mak pak Anis tu datang...hehe...Tapi kalau OKje pun geram jugak tu...Eloklah sangat Cinta awak tu dtg sekolah

hainom OKje said...

Dahsyat bebudak sekarang nikan ...berani pulak tu buat keje gitu...
Tak takut ke mak pak Anis tu datang...hehe...Tapi kalau OKje pun geram jugak tu...Eloklah sangat Cinta awak tu dtg sekolah

Masya said...

ya allah sy terlepas pandang eny ni. sebab sy tak bukak dashboard baca entry awk, kesiannya anis .. benda mcm ni lah sy plg tkt tau.. lg risau klu anak tetiba xmoo pg sklh huhuhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...