Pages

Berminat?? Klik Laaa

|| Sahabat Ku ||

❀ Mama Nafira Luvely Family ❀

Daisypath Anniversary tickers

Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie Kids Birthday tickers Lilypie Kids Birthday tickers

Tuesday, July 9, 2013

...Jawap Soalan Fifi Pasal Valuer | Tips Beli Rumah...


Assalamualaikum Dan Salam Sejahtera Semua~ 
Salam Hari Selasa..
Besok dah start puasa dah yer..:)

okeh.. oleh kerana haini kebizian melanda. 
tak sempat nak celoteh panjang2. ai juz nak jawab komen untuk n3 semalam.

ini dia ai print out soklan dia..
pasal valuer.. soklan yang bagus jugak untuk di kongsikan nih.

ai citer berdasarkan pengalaman ai lah ek.
Oleh kerana ai ade kawan yang keje kat valuer kampeni, so sebelom nak deal harga ngan owner ai cek lah dulu harga pasaran rumah yang nak beli tu.

bila dah tau harga pasaran, senang lah kita nak nego harga kannn.. janji bawah dari harga pasaran.. nanti nak apply loan senang. okeh itu pada ai yg ade kawan yg keje kat valuer. bagi yang x de.??

selalunye.. masa kita carik nak apply loan tuh, staff bank tuh mesti mintak alamat rumah yg kita nak beli tuh.. sebab nye dia nak cekkan untuk kita harga pasaran rumah tuh. so dia tau lah Loan kita apply tuh bakal lulus 90% ke tidak.

contoh lah kan~ harga pasaran rumah yg nak beli tuh rm100k.. tapi korang apply loan rm120k.. dah sah2 lah bank tak kan luluskan loan tuh.. sebab kita nak pinjam lebih dari harga pasaran rumah tuh.

ok.. selepas loan dah lulus, bank akan hire 1 valuer untuk keluarkan report pasal harga rumah tu. bayaran yang di kenakan untuk ai kali nih(rumah ke 2)RM650.00. tapi pakej loan yang ai apply tuh dia dah cover skali dengan MRTA(insurance)+ Legal Fee + Valuer. so ai tak yah bayar pape lah untuk 3 item itu... semua loan dah cover.. 

pasal pakej loan tu korang kena tanya dengan person in charge yang handle loan korang k~ lagi senang kalo dapat pakej Loan yang cover sekali.. kureng sket belanja.. hehehehehe.

Sekian.. info pasal Valuer.

P/S: ai lupa satu bende nak citer kat korang lah! tips ini sangat penting untuk orang yang x bape cukup duit nak beli rumah cam ai.. pasal Markup price! next n3 kita citer k~


 Terima Kasih Pada Yang Sudi Klik. 

 

5 comments:

Unknown said...

biasanya jika PM nak tau anggaran harga rumah PM terjah laman web thinkproperty.com.my jer...hehe

::NureeN:: said...

sama la... bz amat skrg ni huhu

lizz said...

tq..sekurangnyer dapat la saya tau caranyer...sikitsikitkan...

Myra Jay said...

Ok nak tunggu next entry..

Myra nk beli rmh, tp nak tunggu duit ckup entah bila.. so boleh terjah entry zura mana tau ada input berguna untuk diambil :D

Fifi Nadhrah said...

oo.. kirenye bank la yang akan hire org untuk value.. tapi kalau pinjam dengan MOF cemane ye? hahaha.. matai2 nak cari info..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...